Vlasta Štursová Suková

1. 6. 1912, Praha – 15. 11. 1982, Praha
architektka, architektka výstav, designérka

Vlasta Štursová, rozená Suková, studovala Vysokou školu architektury a pozemního stavitelství ČVUT v Praze u Antonína Engela. Projektovala již od poloviny třicátých let, samostatně i ve spolupráci s pozdějším manželem, architektem Jiřím Štursou. Od roku 1938, kdy vykonala státní zkoušku, do roku 1948 působila jako soukromá architektka. Během třicátých let se stala členkou levicově orientované Pracovní architektonické skupiny (PAS), kterou založili architekti Karel Janů, Jiří Štursa a Jiří Voženílek. Skupina požadovala zprůmyslnění stavebnictví a zastávala užití vědeckých metod v architektonické práci, které chápala především jako prostředky k řešení sociálních potřeb bydlení (více Švácha, 1995, s. 386). V souladu s dobovými tématy se Vlasta Štursová zabývala projekty dostupného bydlení pro ekonomicky znevýhodněné sociální vrstvy, návrhy funkčních interiérů nebo se účastnila architektonických soutěží. Společně s Jiřím Štursou je autorkou bytového domu v Praze-Michli a rodinného domu v Praze-Hlubočepích (1939–1940).

Během druhé světové války, kdy byla v protektorátu zavedena stavební uzávěra, pracovala Vlasta Štursová na soutěžních návrzích na obecní budovy (měšťanské školy, krematoria), angažovala se v architektonických spolcích, v rámci jejichž aktivit se zabývala také výstavními projekty. I nadále se zajímala o otázky spojené s bydlením a oblastí bytové kultury. V roce 1941 se společně s Jiřím Štursou zúčastnila jarní výstavy Svazu českého díla (do roku 1939 Svazu československého díla) – Bydlení, která prezentovala „maketu“ nájemního bytu skutečných rozměrů podle návrhu Karla Koželky, jehož interiér navrhli různí autoři a autorky ve spolupráci s výrobními podniky. Štursovi jsou autory pokojů dětí – malého chlapce a starší dívky – a navazující šatny bytu, které řešili s důrazem na jednoduchost a dostupnost vybavení.

Následujícího roku navázali Vlasta Štursová a Jiří Štursa na problematiku interiéru malého a levného bytu výstavním projektem Lidový byt, který se konal taktéž pod patronací Svazu českého díla a zaměřil se na zařízení typového bydlení pro široké pracující vrstvy. Tentokrát se Štursovi ujali programu i celkového uspořádání výstavy. Ideová linie expozice zdůrazňovala důležitost bytové kultury pro kvalitní život člověka, jež bude ztvárněna lidovým bytovým zařízením, cenově i funkčně vyhovujícím širokým vrstvám. Jednotlivé typové interiéry, které představovaly např. varianty bytu o jedné místnosti, byt obsahující pouze pokoj a kuchyni nebo garsoniéru v novém nájemním domě, navrhli Josef Grus, Josef Kittrich, Emanuela Kittrichová, Jan E. Koula, Karel Koželka, Ivan Nedoma, Josef Petrů, Jiří Štursa, Vlasta Štursová, Ladislav Žák, brněnští architekti Jiří Auermüller, Josef Polášek a Oldřich Osolsobě. Realizaci výstavy předcházela kolektivní spolupráce na stanovení sestav „lidového nábytku“, který bude konstrukčně jednoduchý a levný a jeho rozměry budou odvozeny od proporcí lidského těla. Na základě výsledků vytvořili Vlasta Štursová a Jiří Štursa návrh „stavebnice“ nábytkových prvků, které je možné doplňovat, rozšiřovat a snadno přemísťovat. Kromě celkového uspořádání výstavy navrhli Štursovi typový interiér bytu pro rodinu se dvěma dětmi v dispozici „o dvou místnostech ve starém domě“.

Po skončení druhé světové války byla Vlasta Štursová aktivní v architektonické komisi Komunistické strany Československa, v Komisi pro organizaci stavebnictví při Ústřední radě odborů, stejně jako v Komisi pro organizaci stavebnictví při ROH. Byla členkou obnoveného Bloku architektonických pokrokových spolků (BAPS), který již ve třicátých letech spojil jednotlivá sdružení. V rámci kolektivu architektů a architektek bytové komise BAPS se Vlasta Štursová podílela na zpracování směrných plánů bytů v nájemních a rodinných domech pro tzv. dvouletkovou výstavbu plánovanou během dvouletého hospodářského plánu v letech 1947–1948. Tyto směrné plány stanovily obsah a velikost plochy bytové jednotky, diferenciaci místností podle účelu a požadovaly úsporné řešení v podobě soustředění instalací. Jednou ze staveb, která byla realizována podle plánu Vlasty Štursové, jsou třípodlažní dvojdomy v Benešově (s Ivanem Nedomou).

Na konci čtyřicátých let pokračovala Vlasta Štursová v organizování výstavní činnosti. Tyto aktivity podléhaly Ministerstvu informací s ministrem Václavem Kopeckým a po roce 1948 měly silný propagandistický charakter. V roce 1947 Vlasta Štursová pracovala společně s Václavem Rajnišem na československé expozici na Mezinárodní výstavě urbanismu a bydlení v Paříži, která byla oceněna Grand Prix. Podílela se na exponátních úpravách jednotlivých expozic na Slovanské zemědělské výstavě na Výstavišti v Praze (Jiří Kroha a kolektiv, 1948) či byla spoluautorkou výstavy Dějin revolučních bojů, jež se v roce 1948 konala ve Vojenském muzeu v Praze (s Františkem Kalábem a Františkem Lehmanem).

Opakovaně se Vlasta Štursová společně s Jiřím Štursou vraceli k tématu Letné v Praze, v jejíž souvislosti se zabývali územím, jež sahá až k předpolí Pražského hradu. Již ve třicátých letech se zúčastnili ideové soutěže na umístění monumentálního pomníku prezidenta T. G. Masaryka, který situovali do středu vydlážděné plochy Letenské pláně na dohled zamýšlené novostavby parlamentu (1937), současně uvažovali o propojení prostoru osami směrem k letohrádku Hvězda a k Bílé hoře. V prostoru severního zázemí Pražského hradu počítali s velkými budovami kulturních účelů (Masarykova knihovna, Národní, Technické a Zemědělské muzeum) a Státní galerií s parkem umění. V roce 1945 byl publikován projekt Vlasty Štursové, jež do severního zázemí Pražského hradu při ulici Jelení navrhla dělnický (šachový) kulturní dům. Stavba, která nabízela několik propojitelných sálů a kavárnu s panoramatickým výhledem, měla sloužit jako kulturní zázemí pro široké okolí. Na uvažované plány z třicátých let Štursovi částečně navázali svým soutěžním projektem na budovu Národního shromáždění – parlamentu (1947, 3. cena), kterou umístili na východní okraj Letenské pláně. Návrhem velkorysých promenád uvažovali o ideovém i reálném propojení s areálem Pražského hradu. V tomto období se Vlasta Štursová zabývala také návrhem Státní galerie a parku umění (publikován v roce 1949), které umístila již do uvažovaného území dnešní Královské zahrady u letohrádku královny Anny a Lumbeho zahrady. Galerie byla koncipována jako seskupení vzájemně propojených pavilonových staveb v parkové zeleni, jež divákovi nabízela místo pro odpočinek.

Pravděpodobně zkušenosti s projekty na Letenskou pláň propojily Vlastu a Jiřího Štursovy se sochařem Otakarem Švecem během soutěže na pomník J. V. Stalina, ve které získali jako kolektiv první cenu (1949). Původní uvažované umístění pomníku podle směrnic soutěže bylo ve volné poloze na svahu Letenské pláně poblíž Hanavského pavilonu. Vzhledem k nestabilnímu podloží svahu byla stavba přesunuta (1951) na osu Staroměstského náměstí a Čechova mostu – tedy na vizuálně i ideologicky vhodnější místo. Pomník byl řešen jako kompaktní blok klínovitého vpřed směřujícího půdorysu. Ústřední postavou sochařské kompozice byl J. V. Stalin, za nímž pochodují zástupci sovětského a československého lidu. Třetí severní strana památníku představovala myšlenky marxismu-leninismu pomocí symboliky srpu a kladiva. Celkové řešení pomníku zahrnovalo také vytvoření přístupového schodiště s terasami na stráni od Čechova mostu, vyhlídkové terasy na hraně stráně, která pokračuje po obou stranách v promenádních alejích Letenských sadů. Okolí památníku tvořilo širokou sadovou terasou s vodními bazény a fontánami, propojenou s plání širokým schodištěm a soustavou paprsčitých nástupních promenád směřujících od pomníku do prostoru pláně. Dílo bylo slavnostně odhaleno 1. května 1955. Na svém místě setrvalo blokové sousoší do roku 1962, kdy bylo v souvislosti s převládající kritikou Stalinova kultu osobnosti odstraněno, architektonicky ztvárněná podesta, soustava teras a promenád se zachovala do současnosti. Během šedesátých let se Vlasta Štursová společně s Jiřím Štursou zabývali dalšími návrhy na využití Letenské pláně a také projektem úpravy prostoru na místě bývalého Stalinova pomníku.

Během padesátých let byla Vlasta Štursová zaměstnána ve Státním ústavu pro projektování výstavby hl. města Prahy (SÚPRO), věnovala se architektonickým soutěžím a je uvedena jako autorka návrhu administrativní budovy správy vodních toků v Radlické ulici na pražském Smíchově (1956). Později přešla do Útvaru hlavního architekta hlavního města Prahy, kde působila jako projektantka do roku 1975, kdy odešla do důchodu. 

V roce 1956, kdy vznikl Svaz architektů ČSR (ČSSR), se stala jeho členkou, aktivně se účastnila svazových sjezdů, během II. sjezdu SA v roce 1964 byla jedinou ženou v jeho předsednictvu.

Prameny a zdroje:

Archiv architektury a stavitelství NTM, fond Jiří Štursa

Kancelář archivu a spisové služby, Institut plánování a rozvoje hl. města Prahy

Dita Dvořáková, Architektura pro sociální stát, in: Kol. autorů, Architektura v přerodu: 1945–1948, 1989–1992, Praha 2019, s. 58–93.

Hana Píchová, Případ Stalin: historická a literární studie Stalinova pomníku v Praze, Řevnice 2014.

Rostislav Švácha, Od moderny k funkcionalismus. Proměny pražské architektury první poloviny dvacátého století, Praha 1995.

Oldřich Starý, Pomník J. V. Stalina v Praze, Architektura ČSR IX, 1950, č. 3-4, s. 63–77.

V. Labský – J. Blecha – M. Tryzna, Stavba bytů ve dvouletce: funkční a směrné plány, Praha 1947.

Kat. výst., Lidový byt: Výstava Svazu českého díla 1942, Praha 1942.

Vlasta Štursová – Jiří Štursa, Poznámky k instalaci výstavy „Lidový byt“, Architektura IV, 1942, č. 8, s. 197¬198.

Ladislav Žák, Typy a nábytek Lidového bytu, Architektura IV, 1942, č. 6, s. , 145¬152.

Vlasta Štursová – Jiří Štursa, Lidový nábytek, Architektura IV, 1942, č. 1, s. 27–28.

Karel Honzík – Otakar Starý – Oldřich Stefan, Kritické poznámky k soutěži na vyhledání místa pro pomník T.G. Masaryka, Stavba XIV, 1937–1938, č. 3, s. 44–56.

Periodika Architekt SIA, Architekt, Architektura, Architektura ČSR, Stavba, Pestrý týden, Vlasta.

Soupis díla

1936 – projekt na severo-západní sektor Prahy, s Jiřím Štursou a Karlem Janů

1937 – soutěžní návrh na vyřešení sítě hlavních komunikací v severozápadní a západní oblasti Prahy, s Jiřím Štursou, zakoupeno

1937 – soutěžní projekt umístění monumentální sochy T. G. Masaryka na Letenské pláni, Praha, s Jiřím Štursou, odměna

1937 – návrh unifikovaného rodinného domu

1939–1940 – nájemní dům, Sedlčanská 20/1059, Praha 4, Michle, s Jiřím Štursou

1939–1940 – rodinný dům, Pod Habrovou 3/445, Praha 5, Hlubočepy, s Jiřím Štursou

1941 – projekty měšťanských škol

1940–1941 – kolonie rodinných domů, Praha-Suchol

1940–1941 – rodinný dům, Praha-Barrandov

1941 – výstava Bydlení, Svaz českého díla, Dům uměleckého průmyslu, Praha, návrh expozice Karel Koželka a Luděk Kubeš, návrh půdorysu nájemního bytu Karel Koželka, spolupráce a jednotlivé části expozice Jan E. Koula, Ivan Nedoma, Jiří Halabala, Vlasta Štursová, Jiří Štursa

1941 – výstava Květiny – ovoce – zelenina, projektant J. K. Říha, Slovanský ostrov, spolupráce: Vlasta Štursová, Emanuela Kittrichová, Ivan Nedoma

1941 – výstava Bydlení na podzimních PVV, Svaz českého díla, Veletržní palác, Karel Koželka, součástí výstavy dílo V. Štursové

1941–1942 – výstava Lidový byt, Svaz českého díla, Dům uměleckého průmyslu, Praha

1941–1942 – soutěžní návrh na měšťanskou školu, Vlastibořice, s Ivanem Nedomou, odměna

1943 – projekt krematoria, Třebíč

1943 – projekt krematoria, Jaroměř

1944–1945 – návrh ocelové sektorové tzv. Plzeňské kuchyně, s Jiřím Štursou a Otakarem Novým, příslušenství chodbového domu, součást jádra s toaletou, autor: Jiří Štursa

1946–1947 – soutěžní návrh na budovu Národního shromáždění ČSR na Letné, Praha, s Jiřím Štursou

1947 – návrh směrných plánů bytů v nájemných a rodinných domech, kolektiv: Ferdinand Balcárek, Josef Hrubý, František Jech, Erich Kohn, Jarmila Lisková, Ivan Nedoma, Jiří Novotný, Karel Storch, Jiří Štursa, Vlasta Štursová, Ivan Šula, Miloslav Tryzna

1947 – návrh a organizace expozice československé architektury a urbanismu, Mezinárodní výstava urbanismu a bydlení: Evropský urbanismus 1947, Paříž, s Václavem Rajnišem, Grand Prix

1947 – soutěžní návrh na kulturní dům, Praha-Libeň, 3. cena

1948 – návrh rekreačních táborů mladých žen a mužů u Březolup, s Jiřím Štursou

1948 – výstava Dějin revolučních bojů, Vojenské muzeum, Praha, František Kaláb a František Lehman, spolupráce

1949 – soutěžní návrh na pomník generalissima J. V. Stalina, Praha, s Jiřím Štursou a Otakarem Švecem, 1. cena

1950–1955 – Pomník J. V. Stalina, Praha

1950 – soutěžní návrh na budovu oblastní opravny automobilů, s Jiřím Štursou a Antonínem Vaňkem

1950 – nájemní domy, Benešov, s Ivanem Nedomou

1952 – úprava sadů na Letenské pláni, Praha

1956 – návrh administrativní budovy správy vodních toků, Radlická, Praha–Smíchov

1958 – soutěžní návrh na ideové řešení areálu pro výstavbu souboru vědeckých ústavů ČSAV, Praha 8 – Libeň a Kobylisy, s Jiřím Štursou a Stanislavem Šnajdrem

1962 – úpravy na místě Stalinova pomníku, Praha-Letná

1962 – vyhledávání stavenišť pro administrativní budovy neveřejné správy

1968 – návrh využití na Dům životního stylu, Praha – Staré Město – Myslbek

1969 – soutěžní návrh na úpravy Letenské pláně, s Jiřím Štursou, Z. Řezníčkem, V. Vojtěchem

Spolky

PAS – Pracovní architektonická skupina

BAPS – Blok architektonických pokrokových spolků v Praze

1948 – akční výbor Ústředí architektů v Čechách – BAPS

Členka technické komise Rady čs. žen

Předsedkyně kulturní komise Rady čs. žen

1950–1951 – redaktorka Architektury ČSR

Od r. 1956 členka Svazu čs. architektů, později funkcionářka.

Vzdělání

1938, České vysoké učení technické v Praze, Ing.

Zaměstnání

1938–1948, samostatná projektantka (architektka)

1948–1951, Stavoprojekt (architektka)

1951–1959, Státní ústav pro projektování výstavby hl. města Prahy (SÚPRO) (architektka)

1959–1962, Státní ústav pro rekonstrukce památkových měst a objektů (SÚRPMO) (architektka)

1962–1975, Útvar hlavního architekta hl. města Prahy (architektka)

Vazby osobní
Jiří Štursa – manžel
spolupracovník/spolupracovnice
Vazby profesní
Antonín Engel (1932–1938) – pedagog/pedagožka
Bibliografie

Švácha Rostislav, Od moderny k funkcionalismu. Proměny pražské architektury 1. poloviny 20. století, Praha, 1994.

Povolání: architekt[ka], Praha, 2003.