Augusta Müllerová-Machoňová Müllerová

24. 1. 1906, Praha – 11. 9. 1984, Praha
architektka, architektka výstav, publicistka, urbanistka

Augusta Müllerová patří k hrstce prvních českých architektek, které mezi dvěma světovými válkami vystudovaly tento technický a doposud výhradně mužský obor, a navíc se jim podařilo najít si svou profesní cestu.

Müllerová sice pocházela ze středostavovských rodinných poměrů, ale ani v nich nebylo vysokoškolské vzdělání – navíc v případě ženy – obvyklé. Stejně jako její levicové názory a hodnoty, jež si uchovala po celý život a do značné míry ovlivňovaly také zaměření její tvorby. Školu architektury ČVUT zakončila v roce 1933 a už během studia se přátelila s řadou levicových intelektuálů. Působila v Levé frontě, jejíž teoretik Karel Teige se zabýval neutěšenou bytovou otázkou, kterou podle něj mohlo vyřešit jen kolektivizované bydlení. Levá fronta manifestovala své myšlenky o nevyhnutelném zániku nukleární rodiny návrhem obytného okrsku nazvaného L-projekt, který vedle Müllerové v roce 1930 navrhovali Jan Gillar, Josef Špalek a Peer Bücking. Přísně funkcionalistický okrsek na předmostí Pankráce ukazoval racionalistické pojetí budoucího bydlení pro pracujícího muže a nově rovněž ženu, která bude „osvobozena“ od práce v domácnosti a výchovy dětí, protože všechny hospodářské a sociální funkce rodiny se přesunou na centrální – kolektivní – úroveň.

Müllerová byla členkou KSČ a působila ve Společnosti pro hospodářské styky se SSSR. Byla posluchači architektury zvolena do studentské delegace do „nového Ruska“, které v době omezených informačních zdrojů vytvářelo mezi intelektuály svůj progresivní obraz. O své třítýdenní pečlivě zorganizované cestě posléze přednášela – konkrétně známe jen Brno – a věnovala se mj. „ženské otázce“, která v té době silně rezonovala mezi emancipující se částí společnosti. Ženská otázka se týkala práva žen nakládat svobodně se svým tělem, právem na potraty, ale rovněž všeobecně dostupnou zdravotní péčí pro matku a dítě.

Právě téma zdravotnictví představovalo v životě Augusty Müllerové konstantu, ke které se opakovaně vracela. Už na škole studovala v ateliéru architekta Antonína Mendla, jenž byl mezi studenty oblíbený, protože je nenutil kopírovat historické vzory, ale zadával aktuálně potřebné objekty. Müllerová navrhovala studentský projekt na sanatorium TBC v Tatrách (1930–1931) a zúčastnila se veřejné soutěže na sanatorium TBC ve Vyšných Hágách (1932). Snad k tomuto zaměření přispěl i její starší bratr – lékař, díky němuž získala některé své první zakázky po škole na vybavení ordinací. Bratr Vladimír byl i jejím odborným konzultantem v soutěži na ideové řešení nemocnice v Motole (1936).

Ve třicátých letech se Müllerová účastnila mnoha soutěží, které z dnešního pohledu přinášely spíše ideu pojetí území a objemy zástavby, realizovala však jen interiérové vybavení povětšinou pro své přátele z levicových kruhů nebo nepříliš výrazné rodinné domky. Po polovině 30. let navázala vztah s o generaci starším architektem Ladislavem Machoněm, s nímž v duchu funkcionalismu navrhovala soutěžní projekt přestavby Staroměstské radnice (1938). 

Na konci 30. let rovněž začala Müllerová spolupracovat s Ženskou národní radou, která na několika frontách bojovala za dodržování rovnosti pohlaví a další emancipační snahy. Známe její návrh nepostaveného penzionu Rady u Nové Paky a především výstavu Péče o dítě, kterou připravila pro Mezinárodní kongres žen v Bělehradě v roce 1938. Po rozpuštění Ženské národní rady v roce 1942 oslovila společně se svou mnohaletou přítelkyní textilní výtvarnicí Jaroslavou Vondráčkovou některé její bývalé členky a vytvořily Kolektiv kulturních pracovnic, který se v květnu 1945 stal součástí nově ustavené Rady československých žen. Müllerová v Radě vedla kulturní komisi, v jejímž rámci měla zpopularizovat roli a význam žen v historii, což se jí nejviditelněji podařilo výstavou Žena v boji, práci a tvorbě! v roce 1946. Pro Radu i její nástupnickou organizaci po roce 1948 připravila ještě několik dalších výstav.

Navrhování a kurátorování výstav se pro Müllerovou stalo druhým celoživotním tématem, přičemž se vedle celkového ztvárnění a technického řešení většinou podílela i na scénáři, grafech či tabulkách, výběru exponátů i přípravě doprovodného programu. Prokazuje to i její nedoceněná příprava a organizace výstavy Za novou architekturu, kterou v roce 1940 uspořádaly v Uměleckoprůmyslovém museu nově sloučené architektonické spolky. Výstava, jíž doprovodila řada přednášek, článků i rozhlasové pořady, měla díky vývoji moderní architektury za poslední čtyři desetiletí pozvednout ducha národa, který se ocitl ve válce. Přestože zamýšlený rozsáhlý katalog k výstavě, jenž Müllerová spolueditovala, nevyšel, dodnes se téměř intaktně dochovala její a Machoňova výstavní zahrada (součást UPM) pojatá jako procházka zahradním interiérem. Ještě v únoru 1952 připravila Müllerová spolu s Machoněm a dlouholetým přítelem historikem umění Zdeňkem Wirthem výstavu Architektura v českém a slovenském národním dědictví, jejíž úprava už jasně deklaruje cestu k socialistickému realismu.

Během druhé světové války Müllerová působila jako spojka mezi nekomunistickým odbojem a ilegální KSČ. Po válce se Müllerová a Machoň plně zapojili do obnovy země v Zemském národním výboru. Machoň vedl plánovací komisi, kde mu s rozbory pomáhala i Müllerová. Architektka měla na starost především zdravotní komisi, pro jejíž potřeby nejprve vypracovala rozbor dosavadní sítě zdravotnických zařízení včetně popisu nedostatků a definice cíle veřejné zdravotní služby, respektive nutnou a velmi přesně stanovenou podobu nemocnic a přidružených ambulancí. Plán Müllerové byl nesmírně ambiciózní, což sama architektka připouštěla, a velmi proto lpěla na standardizaci projektů, která by zrychlila výstavbu. Lůžková část typové nemocnice se měla nacházet ve vysokém trojkřídlém monobloku, který by byl krčkem napojen na nízkou horizontální budovu s ambulancemi. Müllerová se s Machoněm téměř s totožným typem hlásili do soutěží na nemocnici v Roudnici (1946), Rakovníku (1946) nebo Karlových Varech (1947), ale nikdy svým „příliš moderním“ přístupem, který často nebyl zcela uzpůsoben lokalitě, neuspěli. Dokonce se zúčastnili ideové soutěže na prototyp oblastní nemocnice pro padesát tisíc obyvatel, ale jejich snažení ukončil rok 1948 a vznik Stavoprojektu. Ladislav Machoň, který se do poválečné obnovy země vrhl se stejným entuziasmem jako Augusta Müllerová, dal při vzniku jediné projektové organizace po únoru 1948 k dispozici celý svůj ateliér, z nějž tak vzniklo středisko s názvem Oblastní ateliér pro východní Čechy. Müllerová zde i nadále pracovala ve zdravotní skupině a dělala například rozbor Pardubického kraje. S Machoněm spolupracovala na vzniku rozborových urbanistických plánů, které měly sloužit jako podklad pro vznik nových územních plánů. V červenci 1952 však Machoně zatkli a následně odsoudili v politickém procesu kvůli poválečné obnově zednářských lóží, jenž byl součástí soudu se spikleneckým centrem Rudolfa Slánského. Život Müllerové se rázem změnil, přestože ona sama nebyla ani obviněna. Přišla o bydlení i práci a ve své podstatě až do Machoňovy rehabilitace v roce 1960 byla politicky perzekvovaná. V roce 1955 nastoupila do Státního projektového ústavu pro projektování Prahy (od roku 1961 Pražského projektového ústavu, PPÚ), kde zůstala až do svého odchodu do důchodu. Přes pokročilý věk a nástup poválečné generace architektů nastaly v jejím pracovním životě ještě dva významné momenty. Nejprve to byla její „největší“ realizace: úprava ubytovny Solidarita na hotel (1962–1964) a dále se mohla v uvolněné atmosféře roku 1968 na krátko vrátit k publikační činnosti, když v několika článcích představovala činnost PPÚ.

Müllerová se řadí mezi architektonickou generaci, která se kvůli hospodářské krizi třicátých let, druhé světové válce a poválečné obnově prosadila až v letech padesátých. Přestože po sobě architektka zanechala rozsáhlý konvolut prací ukazující její činorodost, realizovaných prací je velmi málo anebo se jedná o pouze dočasné výstavy. I přesto – nebo právě proto – není její význam dostatečně doceněn, neboť například vývoj zdravotnických objektů jako nových stavebních i sociálních typů ve třicátých letech teprve začínal. Rovněž její druhé zaměření na oborově různorodé výstavnictví, které dokázala pojmout moderně a zaujmout diváka „rozhýbáním“ doposud strnulého historizující ztvárnění, nebylo jako fenomén moderní historie umění dostatečně zmapováno.

Zdroj:

Martina Koukalová, Architektka Augusta Müllerová (1906–1984), Staletá Praha (dosud nepublikováno, v recenzních řízení).

Martina Koukalová, Ladislav Machoň (1888–1973), Život a dílo architekta a vybrané realizace pro Prahu, dis. práce, Ústav pro dějiny umění FF UK, Praha 2019.

Dita Dvořáková, Augusta Machoňová-Müllerová, in: Idem et al., Povolání architekt/ka, kat. výst., Nová síň v Praze 2003, s. 92–103.

AAS, NTM, fond č. 82 – Augusta Müllerová

AAS, NTM, fond č. 81 – Ladislav Machoň a Augusta Müllerová

Národní galerie Praha, Fond Ladislav Machoň, Augusta Müllerová

Soupis díla

Soutěže a realizace

1930 – soutěžní návrh kolektivizovaného obytného okrsku L-projekt. Praha-Pankrác, s Peerem Bückingem, Janem Gillarem a Josefem Špalkem

1932 – soutěžní návrh na sanatorium pro Ústřední sociální pojišťovnu, Vyšné Hágy

1936 – soutěžní návrh chlapecké a dívčí obecné školy, Semily

1936 – soutěžní návrh na Všeobecnou nemocnici s universitními budovami, Praha-Motol, ocenění

1936 – návrh Masarykovy ozdravovny železničních zaměstnanců, Květnice, Poprad

1937 – soutěžní návrh chlapecké a dívčí obecné školy, Říčany

1937 – soutěžní návrh na pomník TGM pro městskou radu, Praha, s Helenou Johnovou

1937 – zařízení malého bytu pro paní Štolovou

1938 – letní dům pana Šádka v Březnice

1938 – veletržní stánek Strakonické zbrojovky

1938 – soutěžní návrh na přestavbu Staroměstské radnice, Praha, s Ladislavem Machoněm

1938–1939 – soutěžní návrh na penzion Ženské národní rady, Tichý důl u Nové Paky

1939 – soutěžní návrh Ústředí a nemocnice českého červeného kříže, Praha

1939–1940 – rodinný dům sestry Zdeny Fořtové, Praha-Průhonice

1940 – dvě kola soutěžních návrhů na přístavbu Uměleckoprůmyslového muzea, Praha

1940 – parfumerie Jana na Václavském náměstí, Praha

1941–1942 – úprava jídelen a reprezentativních místností v továrně Aero, Praha-Vysočany

1945 – soutěžní návrh na univerzitní čtvrť Purkyňov, Plzeň, s Josefem Havlíčkem

1945 – Plán sítě nemoc a ambulatorií v Čechách

1946 – soutěžní návrh na úpravu Staroměstskou radnici, Praha, s Ladislavem Machoněm

1946 – návrh nemocnice, Roudnice, s Ladislavem Machoněm

1946 – návrh nemocnice, Rakovník, s Ladislavem Machoněm

1947 – návrh nemocnice, Počátky, s Ladislavem Machoněm

1947 – návrh nemocnice, Karlovy Vary, s Ladislavem Machoněm

1947 – návrh nemocnice, Nymburk, s Ladislavem Machoněm

1948 – soutěžní ideový návrh na nemocnici II. typu pro Společnost československých nemocnic, s Ladislavem Machoněm

1949 – rozbor sítě zdravotnických zařízení v Pardubický kraj

1949–1952 – urbanistické řešení a některé domy na sídlišti Telčice, Chvaletice, s Ladislavem Machoněm

1956 – soutěžní návrh na hotel ČEDOK v proluce Myslbek, Praha, s Ladislavem Machoněm

1956 – návrh obytných domů kolem Bělocerkevské ulice pro II. etapu sídliště, Praha-Vršovice, s Ladislavem Machoněm

1962–1964 – přeprojektování původně zamýšleného ženského internátu na hotel Solidarita na stejnojmenném sídlišti, Praha, s Ladislavem Machoněm

Výstavy

1937–1938 – výstava Bulharsko, země, lid pro národopisné oddělení v Národním muzeu, Praha, včetně stejnojmenného katalogu

1938 – výstava Péče o dítě pro Ženskou národní radu na kongres Mezinárodní rady žen, Bělehrad, Srbsko

1940 – výstava Za novou architekturu včetně komponované zahrady pro spojené architektonické spolky v Uměleckoprůmyslovém muzeu, Praha, s Ladislavem Machoněm, příprava stejnojmenné publikace s Oldřichem Starým

1946 – výstava Žena v boji, práci a tvorbě! v paláci Svazu československého díla pro Radu československých žen (s úpravami reprízovaná na konferenci Mezinárodní demokratické federace žen v Paříži a Budapešti v roce 1948)

1952 – výstava Architektura v českém a slovenském národním dědictví v domě U Hybernů pro Svaz československých výtvarných umělců, s Ladislavem Machoněm a Zdeňkem Wirthem

Texty

Peer Bucking – Jan Gillar – Augusta Müllerová – Josef Špalek, Návrh kolektivizovaného obytného okresu v Praze, Stavba IX, 1930–1931, s. 117–119.

Augusta Müllerová, Sanatorium v Tatrách pro TBC, Stavba X, 1931–1932, s. 160–164.

Augusta Müllerová, K finské architektuře, Stavba XII, 1934–1935, s. 86–90.

Augusta Müllerová, K finské architektuře, Stavba XII, 1934–1935, s. 86–90.

Augusta Müllerová, Průvodní zpráva k soutěžnímu návrhu na pobočku všeobecné nemocnice s klinikami v Praze-Motolech, Stavba XIII, 1936–1937, s. 164–167.

Augusta Müllerová, Malý byt, Architektura I, 1939, s. 51–52.

Augusta Müllerová, Za novou architekturu II–VIII, Architektura II, 1940, s. 24–26, 50, 70–72, 99, 117–118, 168, 292.

Augusta Müllerová, Byt obrazem kultury svého majitele, Architektura II, 1940, s. 97–98.

Augusta Müllerová, Pražská řemesla ve službách nového bydlení, Architektura II, s. 98–99.

Augusta Müllerová, Sociální poslání nové architektury, Architektura II, 1940, s. 147–150.

Augusta Müllerová, Architektonický prostor odrazem své doby, Architektura II, 1940, s. 251–257.

Augusta Müllerová, Žena spolupracovnicí architekta, Ženská rada XVI, 1940, s. 116–117.

A.M. [Augusta Müllerová], Několik slov k Japonské výstavě, Architektura III, 1941, s. 20.

Augusta Müllerová, Putovní výstavy Inženýrské komory, Architektura III, 1941, s. 134–135.

Augusta Müllerová: K reprodukci parfumerie "Jana", Architektura IV, 1942, s. 18–19.

Augusta Müllerová, Ochrana památek dnes a v budoucnu, Architektura IV, 1942, s. 103.

Ladislav Machoň – Augusta Müllerová, K otázce domácké práce a uměleckého řemesla, Architektura ČSR IV, 1942, s. 228.

Augusta Müllerová, Plán sítě nemocnic a ambulatorií v Čechách, Architektura ČSR V, 1946, s. 76–78.

Augusta Müllerová, Brigáda architektů pro obnovu Benešovska, Architektura ČSR V, 1946, s. 156.

Augusta Müllerová – Jan Střítecký, Plán na nové upořádání veřejné zdravotní služby, Československá nemocnice XIV, 1946, s. 81–85.

Augusta Müllerová, K nové zdravotnické politice, Architektura ČSR VI, 1947, s. 7–8.

František Čermák – Augusta Mülllerová, Práce architektů BAPS na reorganizaci zdravotního ústavnictví, Architektura ČSR VI, 1947, s. 18.

Mu [Augusta Müllerová], Glosy k soutěži, Architektura ČSR VI, 1947, s. 53.

Augusta Müllerová, Plánová příprava pro obnovu Benešovska a Sedlčanska hotova, Architektura ČSR VI, 1947, s. 101–102.

Augusta Müllerová, Cesta k typu zdravotnického střediska, Československá nemocnice XV, 1947, s. 81–88.

Augusta Müllerová, Soutěžní návrh oblastní nemocnice v Karlových Varech, Architektura ČSR VIII, 1949, s. 297–298.

Augusta Müllerová, Zdravotnictví v pardubickém kraji, Architektura ČSR VIII, 1949, s. 354–355.

Augusta M. Müllerová, Do stavební pětiletky, Vlasta III, 1949, s. 3.

Zdeněk Wirth – Augusta Müllerová, Architektura v českém a slovenském národním dědictví, Praha 1952.

Augusta Müllerová-Machoňová, Výběr prací pražského projektového ústavu, Československý architekt XIII, č. 4, 1968, s. 4–5.

Augusta Müllerová-Machoňová, Trojská kotlina, Československý architekt XV, 1969, č. 16, s. 4.

Augusta Müllerová-Machoňová, Cesty architektovy tvorby, Československý architekt XV, 1969, č. 21, s. 4–5.

Augusta Müllerová-Machoňová, Medailóny našich architektů (Gorazd Čelechovský), Československý architekt XV, 1969, č. 22–23, s. 2.

Augusta Müllerová-Machoňová, Medailóny našich architektů (František Marek), Československý architekt XV, 1969, č. 25–26, s. 2.

Vzdělání

1933, České vysoké učení technické v Praze, Ing. arch.

Zaměstnání

1933–1936, svobodné povolání (architektka)

1936–1948, Architektonická služba (architektka)

1948–1955, Stavoprojekt (projektantka)

1955–1970, Pražský projektový ústav (PPÚ) (projektantka)

Vazby osobní
Ladislav Machoň – manžel
spolupracovník/spolupracovnice
Bibliografie

Koukalová Martina, Ladislav Machoň (1888–1973). Život a dílo architekta a vybrané realizace pro Prahu, Praha, 2019.

Povolání: architekt[ka], Praha, 2003.