Emanuela Kittrichová Mazancová

10. 1. 1909, Horažďovice – 8. 12. 1989, Praha
Kittrichová-Mazancová
architektka, designérka, teoretička designu

Emanuela Kittrichová, rozená Mazancová, se narodila v roce 1909, a to v jihočeských Horažďovicích. S celou rodinou se přestěhovala do Prahy, kde navštěvovala Drtinovo dívčí reálné gymnázium. Místem jejího dalšího studijního působení se stala Vysoká škola architektury a pozemního stavitelství v rámci ČVUT v Praze, kteroužto v roce 1933 zdárně ukončila (u Antonína Engela). Kittrichová byla součástí meziválečné avantgardy, byla členkou Klubu architektů, Svazu socialistických architektů a architektonické sekce meziválečné Levé fronty.

Pracovní zkušenosti získala během svého působení v architektonickém studiu Jana Žáka a Jana Zázvorky. Také začíná od roku 1934 pracovat v Ústavu staveb a budov pro různé účely ČVUT, zde na pozici vědecké pracovnice setrvá až do roku 1938. Poté začíná spolupracovat se svým manželem Josefem Kittrichem, se kterým vstoupila do manželského svazku již v roce 1934. Spolu v roce 1938 vypracovali soutěžní návrh na školu v Neštěmicích, na tomto návrhu s Kittrichovými spolupracoval Josef Hrubý. Hrubý byl dlouholetým spolupracovníkem Kittricha, mezi jejich nejvýznamnější dílo patří funkcionalistický obchodní dům Bílá labuť (1938).

Emanuela Kittrichová se již v předválečné době relativně úspěšně etablovala jako návrhářka interiérů. Řada jejích návrhů byla vystavena, uveďme například výstavu Bydlení (1941), Lidový byt (1942), organizované pro Svaz čs. díla, nebo instalaci „Výtvarný prvek v bytě“ na výstavě Umělecký průmysl, která proběhla v roce 1943. Funkcionalistický názor na obytný prostor se projevuje jednoduchostí tvarovou a materiálovou, hraničící se strohou utilitárností. Klade důraz na co nejmenší počet kusů nábytku a řadu vestavěných skříní a multifunkční využití jednotlivých kusů (např. pohovky). Lidový byt usiloval o všeobecně dostupný, kvalitní standard bydlení, který by umožnila i průmyslová výroba nábytku. Na těchto výstavách Kittrichová participuje společně s nastupující generací architektů, mezi které patřili i její pozdější kolegové Karel Koželka a Ivan Nedoma. Během období války a bezprostředně po ní Kittrichovi navrhovali několik kostelů (např. soutěžní návrh na Husův sbor, Praha-Spořilov, 1. cena z roku 1942) a krematorií, například ve Slaném (1946, 2. cena) nebo Praze-Motole (1946, 2. cena). Kittrichová se účastnila koncem války činnosti ilegální Ženské národní rady a v roce 1946 spolunavrhovala výstavu Žena v boji, práci a tvorbě! v Praze.

V poválečném období se hlavním tématem stalo bydlení. Kittrichová s Josefem Kittrichem navrhovali řadu sídlišť v duchu funkcionalistického urbanismu, asi největší rozsah mělo sídliště pro Prahu-Ruzyni pro 8000 obyvatel (1945). Typově se jednalo o deskové stavby, variantně Kittrichovi navrhovali řadové domky pro hutní a báňské společnosti. Kittrichová samostatně řešila typové dispozice a zařízení interiérů. Velkým úspěchem bylo umístění – 2. cena v soutěži na kolektivní dům v Litvínově (sídliště Stalinových závodů, 1946). Kittrichová pro koldům realizovaný vítězi soutěže, architekty Václavem Hilským a Evženem Linhartem, zařizovala interiéry mezonetových bytů.

Od roku 1950 až do roku 1956 pracuje Kittrichová na pozici projektantky ve Státním ústavu pro projektování hl. m. Prahy, navrhuje budovu sluneční laboratoře v Ondřejově. V roce 1959 Emanuela Kittrichová nastupuje do Ústavu bytové a oděvní kultury (ÚBOK), kde zakládá s kolegy Ivanem Nedomou a Karlem Koželkou oddělení prostorového vytváření. Jedinečným projektem, stavební výstavou, který na začátku 60. let Emanuela Kittrichová společně s kolegy iniciovala, byla výstavba experimentálního sídliště Invalidovna. Navrhovala interiéry vzorového bytu, řešení kuchyně (společně s Jaroslavem Horným), i nábytkové sestavy, které bylo možné variovat. Marie Benešová realizaci hodnotila jako „architektonicky nejuváženější“ a byla patrna „ve vytváření obytného prostoru až virtuosita“.

Velkým tématem se pro Kittrichovou stala kuchyně a hospodářská část bytu. Autorka rozlišuje hospodářskou a obytnou část bytů, přičemž navrhuje propojit obě a více kuchyň vtáhnout do života rodiny. Naopak oddělení hospodářské a obytné části se hodí pro vysoce reprezentativní prostory. Pro malé byty a jednotlivce autorka navrhuje skříňovou kuchyni. Budoucnost vidí autorka ve standardizaci a typizaci nábytku, usnadnění přípravy jídla hotovými polotovary a vybavení domácími spotřebiči. Souhlasně se vyjadřuje i k bytovému jádru, hlavnímu principu prefabrikované výstavby bytů. Byla konzultantkou typových podkladů bytů T06 B a T08 B.

V šedesátých letech Kittrichová uskutečnila v rámci teoretických studií antropometrické měření jednotlivých prvků kuchyně. Její práce se přenesla i do vývoje nových kuchyňských sestav a řešení. Na tomto základě vznikla například sestavovací kuchyně LENA, jejímž nejdůležitějším principem je skladebnost a variabilita – zahrnující různé výšky pracovních ploch. LENA ovlivnila následný vývoj dalších kuchyňských sestav, jako byla Asta a Betina. Systematizované antropometrické studie vyústily ve významnou publikaci Nábytek, člověk, bydlení: základy navrhování nábytku a zařizování bytových interiérů (1978), kterou vydala se Stanislavem Dlabalem.

Emanuela Kittrichová byla aktivně píšící architektkou, designérkou. Přispívala do řady časopisů, jakými byli například: Umění a řemesla, Domov, Čsl. architekt, Architektura ČS(S)R, Kulturní politika, Architekt SIA či Otázky socialistického bydlení. Vystupovala v televizním vysílání a v Československém rozhlase. Emanuelu Kittrichovou charakterizuje její dlouholetá spolupracovnice Ivana Čapková takto: „Byla přímé povahy, nadaná spravedlností, moudrostí, schopností chápat druhé, pomáhat jim a rozdávat radost. Její sociální cítění ji orientovalo k zájmu o obydlení nejširších vrstev obyvatelstva.“

Zdroje:

Daniela Karasová, Ing. arch. Emanuela Kittrichová jubiluje, Domov, 1984, č. 2, s. 34–36.

Ivana Čapková, Ing. arch. Emanuela Kittrichová, dostupné z https://archiv.pis.cz/srv/www/qf/cs/ramjet/searchDetail?id=60651&formId=17e6798ba5a&frm.search=Emanuela%20Kittrichov%26aacute%3B, vyhledáno 16.1.2022

Soňa Ryndová – Vladislava Valchářová (eds.), Povolání architektka, Praha 2003, s. 108–115

Marie Benešová, Nové byty v experimentálních domech na Invalidovně, Architektura ČSR, 1961, s. 601–603

Daniela Karasová – Alena Botzmanová – Pavla Drdácká, Medailony – Emanuela Kittrichová, in: Návrh a bydlení, Praha: Ústav bytové a oděvní kultury, 1979, s. 81–82

Soupis díla

Soutěže a realizace

1936 – soutěž na obecnou školu, Neštěmice, s Josefem Kittrichem, Josefem Hrubým, 1. cena, nerealizováno

1938 – studie obecné a mateřské školy, Praha, s Josefem Kittrichem, Josefem Hrubým

1939 – soutěžní návrh městské spořitelny, Čáslav, s Josefem Kittrichem, nerealizováno

1940 – úprava náměstí Jiřího z Poděbrad, s Josefem Kittrichem, nerealizováno

1943 – soutěžní návrh krematoria, Kolín, s Josefem Kittrichem, odměna

1945 – návrh sídliště pro 8000 lidí Sídliště, Praha-Ruzyně, nerealizováno

1946 – soutěžní návrh krematoria, Slané, s Josefem Kittrichem, 2. cena

1946 – soutěžní návrh krematoria, Praha-Motol, s Josefem Kittrichem, 2. cena

1946 – soutěžní návrh statku pro horské pastvinářské družstvo, s Josefem Kittrichem, Luďkem Kubešem

1946–1947 – plán úpravy města Skopje, s Josefem Kittrichem, Ludvíkem Kubešem, nerealizováno

1947–1948 – dvacet řadových domů sídliště Stalinových závodů, Litvínov, s Josefem Kittrichem

1947–1948 – návrh školy v Horním Litvínově, s Josefem Kittrichem

1947 – směrný plán Třebešína, s Josefem Kittrichem, Luďkem Kubešem

1947 – studie sídliště spojených oceláren v Králově Dvoře, s Josefem Kittrichem, Luďkem Kubešem

1947 – studie typové bytové jednotky pro sídliště spojených oceláren v Králově Dvoře

1947 – studie sídliště hornických domků „Na koňském vrchu“, Most, s Josefem Kittrichem

1948 – prováděcí dokumentace krematoria, Dvůr Králové, s Josefem Kittrichem, nerealizováno

1948 – Ústav národního zdraví, Praha 4, s Josefem Kittrichem, Luďkem Kubešem, 1. cena, nerealizováno

1948 – studie sídliště hornických domků, Braňany-Most, s Josefem Kittrichem

1948 – studie bánského sídliště Nad Lipinou, s Josefem Kittrichem

1949 – studie mateřské školy, Braňany-Most, s Josefem Kittrichem

1949 – škola v Miroticích, s Josefem Kittrichem

1949 – soutěžní návrh typových dětských jeslí

1948 – zařízení bytu JUDr. Rabase, s Josefem Kittrichem

1951–1957, Astrofyzikální laboratoř v Ondřejově

1957 – soutěžní návrh realistického divadla Zdeňka Nejedlého, Praha-Smíchov, s Josefem Kittrichem, Miroslavem Derynkem, Věkoslavem Pardylem

1961 – experimentální sídliště Invalidovna, modelové interiéry, Praha, s Ivanem Nedomou, Evou Hrůzovou, Karlem Koželkou

1963–1966 – kuchyňská sestava s diferencovanými výškami

1967 – sestavovací knihovna

1972 – návrhy kuchyní Lena, Asta, Betina

Výstavy

1941 – výstava Bydlení Svazu čs. díla, Praha

1942 – výstava Lidový byt Svazu čs. díla, Praha, s Josefem Kittrichem

1943 – instalace „Výtvarný prvek v bytě“ na výstavě Umělecký průmysl, Praha

1946 – výstava Žena v boji, práci a tvorbě! Ženské národní rady, Praha

Publikace

Monografie (výběr)

Emanuela Kittrichová, Kuchyně a její vývoj, Praha: Ústav bytové a oděvní kultury

Emanuela Kittrichová, Kuchyně: perspektivní vývoj a studie kuchyňského pracoviště, Praha: Ústav bytové a oděvní kultury, 1962

Emanuela Kittrichová, Byt, Praha: Práce, 1969

Kvasnička Ilja – Kvasničková Rajisa – Emanuela Kittrichová, Bydlení 1971–1980: vývoj bytového interiéru z hlediska společenské potřeby, produkce bytového zařízení a skladby sortimentu nábytku. Část 3., Perspektivy vývoje zařizování bytových interiérů a skladby sortimentu nábytku, Praha: Ústav bytové a oděvní kultury, 1969

Zdenka Červenková – Emanuela Kittrichová – Jaroslav Suchý, Kuchyně pro novou generaci: antropometrická studie, Praha: Ústav bytové a oděvní kultury, 1971

Emanuela Kittrichová, Ideový návrh sortimentní skladby bytového nábytku, Praha: Ústav bytové a oděvní kultury, 1976

Emanuela Kittrichová – Stanislav Dlabal, Nábytek, člověk, bydlení: základy navrhování nábytku a zařizování bytových interiérů, Praha: Československé středisko výstavby a architektury, 1978

Články (výběr)

Emanuela Kittrichová, Vliv dispozičního řešení bytů na způsob jejich zařizování, Architektura ČSR IV, 1961, s. 250

Emanuela Kittrichová, Zloděj času!, Domov, 1963, č. 3, s. 37–41

Emanuela Kittrichová, Nábytkové soupravy a jiné zařizovací způsoby, in: Návrh a bydlení, Praha: Ústav bytové a oděvní kultury, 1975

Emanuela Kittrichová, Studie bytového interiéru, in: Návrh a bydlení, Praha: Ústav bytové a oděvní kultury, 1981

Emanuela Kittrichová, Interiérová tvorba ve starém bytovém fondu, Architektura ČSR IV, 1981, s. 173

Vzdělání

1933, České vysoké učení technické v Praze, Ing. arch.

Zaměstnání

1934–1938, České vysoké učení technické v Praze (ČVUT) (vědecká pracovnice)

1938–1950, samostatná projektantka (architektka a designérka)

1950–1956, Útvar hlavního architekta hl. města Prahy (projektantka)

1956–1958, samostatná projektantka (architektka a designérka)

1959–1972, Ústav bytové a oděvní kultury (ÚBOK) (vědecká pracovnice)

Vazby osobní
Josef Kittrich – manžel
spolupracovník/spolupracovnice
Vazby profesní
Antonín Engel – pedagog/pedagožka
Josef Hrubý – spolupracovník/spolupracovnice
Luděk Kubeš – spolupracovník/spolupracovnice
Augusta Müllerová-Machoňová – spolupracovník/spolupracovnice
Karel Koželka – kolega/kolegyně
Ivan Nedoma – kolega/kolegyně
Božena Krchová – kolega/kolegyně
Zdenka Červenková – kolega/kolegyně
Ivana Čapková – kolega/kolegyně
Ocenění
1968, Za vynikající práci
Bibliografie

Povolání: architekt[ka], Praha, 2003.

Autor/ka záznamu: HHD, spolupráce Daniela Semencová; Zdeněk Slavíček