Ludmila Machová (roz. Šplíchalová) se narodila v Praze v roce 1942, brzy po válce se ale rodina odstěhovala do České Lípy a následně do Hradce Králové, kde architektka maturovala na Střední průmyslové škole stavební. Během studia architektury na Fakultě stavební ČVUT působila jako pomocná vědecká síla a následně jako pedagogická asistentka na katedře administrativních, občanských a dopravních staveb vedené Jiřím Štursou. Po absolutoriu v roce 1966 se provdala za Václava Macha a nastoupila do Pražského projektového ústavu (PPÚ) do ateliéru Gorazda Čelechovského. Ateliér v té době navrhoval experimentální projekt – město budoucnosti Etarea, v němž mělo bydlet 135 tisíc obyvatel. Model města, na němž architektka přímo pracovala, byl vystaven v československém pavilonu na EXPO 67 v kanadském Montrealu. Práce s architektem Čelechovským patřila podle slov architektky k nejzásadnějším obdobím její profesní praxe, zejména díky jeho kontaktům ve frankofonních zemích. Čelechovský svěřoval mladým kolegům a kolegyním menší samostatná zadání brzy po nástupu do ateliéru. Navíc byl mezi architekty známou osobností a dostával mnoho nabídek i mimo úkoly plněné v projektovém ústavu. Některé z nich poskytl mladším architektům a architektkám svého ateliéru, kteří je pak zpracovávali ve svém volném čase. Ludmila Machová takto například navrhovala chatu pro horskou službu na Červenohorském sedle v Jeseníkách.
Rok po vstupu do praxe se Ludmile Machové narodila první dcera a o čtyři roky později druhá. Mezi dvěma mateřskými dovolenými se vrátila do ateliéru Gorazda Čelechovského a později přešla do ateliéru vedeného Vladimírem Ježkem, kde setrvala až do roku 1991. Zde se věnovala především návrhům bytových domů a objektů občanské vybavenosti. Na přelomu 70. a 80. let se podílela pod vedením Vladimíra Hladíka na projektu sídliště Homolka a s Vladimírem Ježkem vypracovala návrh na administrativní budovu Mezinárodní organizace pro rozhlas a televizi OIRT umístěnou na Strahově. V 80. letech se Ludmila Machová připojila ke kolektivu, který měl na starosti především rozvoj Jižního Města a Jižního Města II. V tomto období například pracovala s Vítězslavou Rothbauerovou na projektové fázi služebny Federálního ministerstva vnitra v Horních Roztylech či Janem Zeleným na restauraci a sauně na Hájích. V závěru této dekády se podílela na vzniku územního projektu zóny Břevnov-Jih (s Janem Zeleným, Alešem Bořkovcem, Petrem Brzobohatým, Pavlem Stiborkem a Jaroslavem Knotkem), kde se díky jejímu přičinění podařilo prosadit regeneraci stávající zástavby namísto původně plánované plošné přestavby území.
Od roku 1990 podle svých slov omezovala rozsah projektů, kterým se věnovala, ve prospěch aktivit svého manžela, jenž se podílel na vzniku České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) a byl jejím prvním předsedou. Po rozpadu PPÚ v roce 1991 pracovala jako zástupkyně ředitele Ateliéru 2J, který založil a vedl její bývalý kolega Jan Zelený. U většiny projektů zde působila v pozici hlavní zodpovědné architektky, protože Jan Zelený odmítal autorizaci. Pro její získání by musel totiž podstoupit autorizační zkoušku i přesto, že byl architekt s mnohaletou praxí.
Mezi zakázky z tohoto období patří například interiéry pro firmu Čechofracht a zejména projekt dvanáctitřídní školy s integrovanými funkcemi v Praze-Kunraticích. Škola byla navržena tak, aby mohly být některé její části využívány veřejností v době mimo výuku. Druhou zajímavostí objektu byl návrh sendvičového pláště, kde byla vnější vrstva navržena z režných lícových cihel. Po dohodě s cihelnou byly navrženy i speciálně tvarované cihly například pro ostění nebo římsy. Změna investora ale přinesla zastavení již probíhající stavby a následnou změnu celé její koncepce, kterou zpracovával jiný autor.
Od roku 1997 projektovala Ludmila Machová samostatně v ateliéru nesoucím její jméno. V letech 1998–2018 byla i spoluzakladatelkou a odbornou zástupkyní firem SONEN Praha a navazující firmy SP projekt zabývajících se zejména návrhem a výstavbou základnových stanic operátorů mobilních sítí, které zahrnovaly i projekty úprav staveb pro zákaznické připojovací body pro datové přenosy. Další činností firmy byly projekty rekonstrukcí a regenerací, zejména panelových domů a půdních vestaveb.
Ludmila Machová je od roku 1989 členkou Obce architektů a od roku 1992 autorizovanou architektkou. Je též členkou Klubu za starou Prahu a Společnosti přátel Uměleckoprůmyslového musea. V osmdesátých letech byla také členkou Svazu českých architektů a Českého fondu výtvarného umění.
Zdroje:
Životopis Ludmily Machové, 2023.
E-mailová komunikace s Václavem Machem v rámci projektu „Ženy v architektuře“, 2024.