Jana Ježková Vondráčková

* 6. 2. 1940
architektka

Jana Ježková, rozená Vondráčková, inklinovala ke studiu dějin výtvarného umění, ale později se rozhodla pro obor architektury na Fakultě stavební ČVUT v Praze, kde studovala v letech 1957–1963. Jednou z jejích publikovaných školních prací je architektonická studie venkovní expozice lidové architektury v Dolánkách u Turnova, na níž Jana Ježková pracovala se spolužačkami z ročníku Evou Tomsovou, Marií Pozníčkovou a Věrou Fuchsovou v rámci předmětu „rekonstrukce, asanace a ochrana památek“, který na katedře teorie a vývoje architektury vedl Oldřich Dostál. Studium architektury zakončila Jana Ježková na katedře průmyslových staveb v ateliéru Otakara Štěpánka.

Během studia se Jana Ježková seznámila se spolužáky Petrem Kutnarem a Svatoplukem Zemanem, s kterými vytvořila názorově spřízněnou tvůrčí skupinu, v níž pracovali také po skončení školy v dalším profesním životě a při účasti v soutěžích. Mezi lety 1963 a 1966 působila Jana Ježková v ateliéru Vladimíra Machonina v Krajském projektovém ústavu, kam nastoupila z fakulty díky úspěšné diplomové práci. Jana Ježková začínala v KPÚ se spolužačkou Janou Novotnou (* 1940), Zdenkou Marií Novákovou (* 1939) a Janem Šestákem a později i se Svatoplukem Zemanem. Společně se pod vedením Věry Machoninové zúčastnili urbanistické studie na výstavbu Vysoké školy strojní a elektrotechnické a Leninových závodů v Plzni. Důležitou součástí pracovního rytmu byla účast v architektonických soutěžích, často mimo oficiální pracovní dobu – o nocích a víkendech, nejprve ve spolupráci se zkušenějšími kolegy a kolegyněmi, ale brzy nato samostatně v tvůrčích týmech. Jednou z úspěšných účastí byla soutěž na typové projekty smuteční síně (1964), v níž získala Jana Ježková se spolužačkou a kolegyní Marií Pozníčkovou druhé místo v jedné z kategorií. S kolegy Petrem Kutnarem a Svatoplukem Zemanem pracovala na návrhu Fakultní nemocnice v Plzni (1965, odměna) nebo na návrhu Fakultní nemocnice Bratislava (1969, 2. cena).

V roce 1967, po transformaci KPÚ do Sdružení projektových ateliérů (SPA), přešla Jana Ježková se Svatoplukem Zemanem do ateliéru Alfa Vladimíra a Věry Machoninových.V této době začaly práce na realizačním projektu a posléze stavbě hotelu Thermal. Podle vzpomínek Jany Ježkové to byla škola života a zkušenost, která byla pro začínající*ho architekta*ku nenahraditelná. Díky zkušenostem s dílčími úkoly pronikli do procesu realizace stavby, spolupráce se specialisty nebo jednání s investorem (Koukalová 2020, s. 125). I přes zkušenosti získané v ateliéru renomovaných architektů zatoužila Jana Ježková po samostatné práci a v roce 1968 odešla do Zdravoprojektu Praha, projektového a typizačního ústavu zdravotnických staveb, do ateliéru Jaroslava Štípka. Ve své praxi se dlouhodobě zaměřila na projektování zdravotnických provozů – návrhy nemocnic, zdravotních středisek či lázeňských areálů –, které v sobě snoubí architektonické ztvárnění s požadavky na provoz, hygienu, zdravotnické technologie a potřeby jednotlivých profesí. V této profesní etapě navrhla např. generely nemocnic a poliklinik ve Svitavách, Jičíně, Humenném, Ústí nad Labem nebo Žiaru nad Hronom.

Během mateřské dovolené mezi lety 1972 a 1978 Jana Ježková přes Architektonickou službu zpracovala s Marií Pozníčkovou (Kohoutovou) projekt smuteční síně pro Rakovník (1975–1976), který se opíral o jejich soutěžní návrhy ze šedesátých let. Po skončení mateřské dovolené pozvali architektku její kolegové z KPÚ Petr Kutnar a Svatopluk Zeman ke spolupráci na návrhu nemocnice pro cizince – na Léčebné ústavy Krč (LUK) v Praze. Po ukončení první fáze studie se změnilo nejen místo výstavby v Krči za pozemek v Motole, ale i zadání na Státní ústav národního zdraví Motol (SÚNZ), nemocnici určenou pro vysoké státní funkcionáře. Na této zakázce, od celého konceptu přes generely až po výslednou architektonickou podobu včetně interiérů a úpravy okolí, autorsky spolupracovala trojice Ježková–Kutnar–Zeman až do kolaudace objektu v září 1989. Nemocnice nezačala sloužit svému původnímu prominentnímu účelu, ke kterému byla z hlediska provozu a kapacity projektována, ale byla otevřena veřejnosti jako státní Nemocnice Na Homolce. Nutnou úpravy nemocnice po roce 1989 projektovala Jana Ježková a Jan Jaroš v rámci svého soukromého ateliéru, aniž by se změny dotkly původního hmotového a architektonického řešení.

Po roce 1989 se Jana Ježková zabývala projekty zdravotnických staveb, občanskou vybaveností a projekty pro soukromé investory. S kolegy Kutnarem a Jarošem se zapojila do nabídkové studie návrhem dětské onkologie v Praze-Motole (1990), je autorkou dostavby a rekonstrukce jeslí v Praze-Radotíně (1992–1994, s Janem Jarošem) nebo oddělení pro léčbu závislostí u Apolináře Všeobecné fakultní nemocnice v Praze (1995–1996).

Zdroje:

Archiv Jany Ježkové.

Šárka Koukalová, rozhovor s Janou Ježkovou a Petrem Kutnarem, in: Petr Vorlík (ed.), Rozhovory. Architektura osmdesátých let, ČVUT v Praze, Fakulta architektury 2020, s. 18–25.

Renata Vrabelová (ed.), Architektura 60. a 70. let 20. století v České republice, Praha: Národní památkový ústav 2020, s. 150–151, 563.

Jaroslav Zeman – Matyáš Kracík, Továrny na zdraví, in: Petr Vorlík (ed.), (A)typ. Architektura osmdesátých let, ČVUT v Praze, Fakulta architektury 2019, s. 158–162.

Kateřina Houšková – Anna Schránilová – Matyáš Kracík, Nemocnice na Bulovce a na Homolce. Přínos 80. let 20. století k architektuře pražských nemocničních areálů, Staletá Praha XXXIII, 2017, č. 1, s. 94–119, online: https://staletapraha.cz/pdfs/pha/2017/01/04.pdf

Michael Třeštík (ed.), heslo Petr Kutnar, Kdo je kdo. Architektura, Praha 2000, s. 141–142.

Otakar Nový, Perspektivy socialistické architektury. 30 Krajský projektový ústav Praha, Praha [1978].

Otakar Nový, Architektonická tvorba. 35 let KPÚ Praha, Praha [1983].

Otakar Nový, Architektonická konfrontace. 40 let KPÚ Praha, Praha [1988].

Periodika:

Emil Hlaváček, Architekt a pracovní prostředí, Domov V, 1964, č. 2, s. 57.

Svatopluk Voděra, Architektonická studie expozice lidové architektury v Dolánkách u Turnova, Architektura ČSR XXI, 1962, č. 4, s. 250–252.

Josef Kittrich, Soutěž na řešení typů vzorových projektů smutečních síní pro obce do 5000 a do 15000 obyvatel, Architektura ČSR, XXIII, 1964, č. 7, s. 465–470.

František Čermák, Poznámky k výsledku porovnávacích urbanistických a objemových studií výstavby vysoké školy strojní a elektronické a Leninových závodů, Architektura ČSR XXIV, 1965, č. 3, s. 161–170.

Jiří Novotný, Soutěž na ideové architektonické a urbanistické řešení budovy technického centra řízení ČKD-PRAHA, Architektura ČSR XXV, 1966, č. 3, s. 153–160.

Jindřich Krise, Soutěž na ideové urbanisticko-architektonické řešení výstavby ve Františkových Lázních, Architektura ČSR XXV, 1966, č. 8, s. 519–522.

František Čermák – Jaroslav Štípek, Zdravoprojekt a zdravotnické stavby v Československu, Architektura ČSR XXX, 1971, č. 4, s. 157–170.

Martin Rajniš, Přestavba vily z 20. let, Československý architekt XXXIII, 1987, č. 8, s. 3.

Soupis díla

1962 – školní projekt – architektonická studie expozice lidové architektury v Dolánkách u Turnova s Marií Pozníčkovou, Věrou Fuchsovou a Evou Tomsovou

1963 – diplomový projekt na závod elektroniky v Čechách

1963 – studie unifikace vysokých škol, Žilina, s Vladimírem Machoninem, spolupráce

1964 – studie ÚJEP Brno, s Jiřím Kadeřábkem, spolupráce

1964 – studie VŠE, Praha-Malešice

1964 – soutěžní návrh na řešení typů vzorových projektů smutečních síní pro obce do 5 000 a do 15 000 obyvatel, typ do 5 000 obyvatel, s Marií Pozníčkovou, 2. cena

1964 – podrobný územní plán, Čerčany, s Janem Šestákem

1965 – objemová a urbanistická studie VŠSŠE a ZVIL, Plzeň, pod vedením Věry Machoninové, s Janou Novotnou, Zdenkou Smítkovou (Novákovou) a Janem Šestákem

1965 – soutěžní návrh fakultní nemocnice, Plzeň, s Petrem Kutnarem a Svatoplukem Zemanem, odměna

1966 – soutěžní návrh na ideové architektonické a urbanistické řešení budovy technického centra řízení ČKD-PRAHA, s Jaromírem Kohoutem a Marií Pozníčkovou, 3. odměna

1966 – soutěžní návrh na ideové urbanisticko-architektonické řešení výstavby ve Františkových Lázních, s Věrou Fuchsovou, 3. cena

1967 – soutěžní návrh na dostavbu Staroměstské radnice, Praha, 1. odměna

1965–1968 – spolupráce na úvodním a prováděcím projektu hotelu Thermal, Karlovy Vary, autoři Věra Machoninová a Vladimír Machonin

1968 – Generel NsP II, Svitavy

1969 – Generel NsP II, Jičín

1969 – soutěžní návrh FN Bratislava, s Petrem Kutnarem a Svatoplukem Zemanem, 2. cena

1970 – Generel NsP II, Humenné

1971 – Generel NsP II, Ústí nad Labem 

1971–1975 – zdravotní středisko, Praha-Měcholupy

1971 – mezinárodní soutěž na řešení areálu fakultní nemocnice, Regensburg, kolektiv vedený Jaroslavem Štípkem

1971–1975 – soutěžní návrh na Lázeňský dům Krym, Mariánské lázně, s Petrem Kutnarem a Svatoplukem Zemanem, odměna

1975–1981 – smuteční obřadní síň, Rakovník, s Marií Kohoutovou a Jaromírem Kohoutem

1978 – studie budovy pro Léčebné ústavy, Praha-Krč, s Petrem Kutnarem a Svatoplukem Zemanem

1978 – 1989 – nemocnice s poliklinikou Na Homolce (Státní ústav národního zdraví), Praha, návrh Kutnar, Ježková, Zeman, realizace Kutnar, Ježková a kolektiv

1983 – generel krajské fakultní nemocnice, Říčany, Petr Kutnar a Zdenka Krásová

1983–1986 – přestavba vily na dětské zdravotní středisko (Státní ústav národního zdraví, dětské oddělení), Praha, s Martinem Rajnišem, Lubošem Jírou, Ladislavem Lábusem, Petrem Kutnarem a Janem Jarošem, zahradní úpravy Mikuláš Vavřín, malby Aleš Lamr

1990 – soutěžní návrh dětské onkologie, Praha-Motol, s Petrem Kutnarem, Svatoplukem Zemanem a Jarošem, nabídková studie

1991 – Lexelův Gama nůž, Nemocnice Na Homolce, Praha

1992–1994 – dostavba a rekonstrukce nákupního střediska, Praha-Radotín, s Janem Jarošem

1992 – byt s urologickou praxí, Praha, s Janem Jarošem

1992–1994 – dostavba a rekonstrukce jeslí, Praha-Radotín, s Janem Jarošem

1993 – návrh rekonstrukce paláce Luxor v Praze, s Janem Jarošem

1994 – sanatorium pro kardiovaskulární choroby, Dolní Břežany, objemová studie s Janem Jarošem

1995–1996 – oddělení pro léčbu závislostí u Apolináře VFN, Praha

1996 – Lázně Mšené, studie dostavby a rekonstrukce

1997 – Černý pivovar Praha, rekonstrukce restaurace, s Janem Jarošem

1999 – generel Nemocnice pod Petřínem, s Janem Jarošem

1999 – Trojanův dvůr, Noutonice, s Janem Jarošem

1990–2011 – průběžná projektová spolupráce s Nemocnicí Na Homolce na její reprofilizaci, s Janem Jarošem a Petrem Kutnarem

2002 – Ministerstvo práce a sociálních věcí v Praze, Karlovo nám. 1, dostavba a rekonstrukce objektu, s Janem Jarošem

2004 – návrh výstavby nového objektu a parkoviště v areálu Nemocnice Na Homolce, s Petrem Kutnarem a Janem Jarošem, spolupráce s VPÚ DECO

Vzdělání

1963, České vysoké učení technické v Praze, Ing. arch.

Zaměstnání

1963–1966, Krajský projektový ústav Praha (projektantka)

1966–1968, Sdružení projektových ateliérů, ateliér Alfa (projektantka)

1968–1978, Zdravoprojekt Praha – Státní ústav pro projektování zdravotnické výstavby (projektantka)

1970–1971, časopis Architektura ČSR (členka redakční rady)

1978–1990, Krajský projektový ústav Praha (projektantka)

1990–, Architektonický ateliér Ježková–Jaroš (spoluzakladatelka ateliéru)

Vazby profesní
Otakar Štěpánek – pedagog/pedagožka
Oldřich Dostál – pedagog/pedagožka
Vladimír Machonin – vedoucí ateliéru
Věra Machoninová – vedoucí ateliéru
Petr Kutnar – spolupracovník/spolupracovnice
Svatopluk Zeman – spolupracovník/spolupracovnice
Marie Kohoutová-Pozníčková – spolupracovník/spolupracovnice
Věra Fuchsová-Vodseďálková – spolužák/spolužačka
Eva Tomsová – spolužák/spolužačka
Zdenka Marie Nováková – spolupracovník/spolupracovnice
Jana Novotná – spolupracovník/spolupracovnice
Jan Šesták – spolupracovník/spolupracovnice
Jaromír Kohout – spolupracovník/spolupracovnice
Jaroslav Štípek – vedoucí ateliéru
Jan Jaroš – spolupracovník/spolupracovnice
Internetové odkazy