Eva Jiřičná

* 3. 3. 1939, Zlín
Jiricna
architektka, architektka výstav, designérka, pedagožka

Mezinárodně uznávaná architektka a designérka Eva Jiřičná působí od roku 1968 v Londýně, kde v polovině osmdesátých let založila vlastní ateliér. Zabývá se návrhy budov, interiérů, předmětů i nábytku – je autorkou ikonických schodišť. Ve své tvorbě klade důraz na formální i technologické inovace za použití tradičních materiálů, zejména skla, kamene a oceli. Od devadesátých let se Eva Jiřičná pravidelně vrací také do České republiky, kde v roce 1999 společně s Petrem Vágnerem založila architektonickou kancelář AI-DESIGN.

Eva Jiřičná se narodila ve Zlíně manželům Josefu a Evě Jiřičným. Otec pracoval jako architekt pro firmu Baťa, kde zaujímal vedoucí post ve výstavním oddělení. Matka pracovala v rodinné firmě na výrobu ložního prádla. Po bombardování Zlína v roce 1944 se rodina odstěhovala do středočeských Hostavic, kde otec zpracovával plány na obnovu válkou zničeného rodiště. Po skončení války v roce 1945 se rodina přesunula do Prahy, kde Eva Jiřičná vystudovala mezi lety 1953 a 1956 gymnázium. Ačkoli se na gymnáziu soustředila na chemii, k dalšímu studiu si vybrala architekturu, kterou na Českém vysokém učení technickém v Praze absolvovala v ateliéru Jiřího Štursy s diplomovým projektem koncertní budovy (1962). Poté pokračovala v postgraduálním studiu na Akademii výtvarných umění, kde navštěvovala Školu architektury vedenou profesorem Jaroslavem Fragnerem (1963–1967), a současně byla zaměstnána v Ústavu bytové a oděvní kultury (ÚBOK), jenž se zaměřoval na všestrannou kultivaci životního stylu. V roce 1965 byl školní projekt Evy Jiřičné vybrán pro mezinárodní soutěž v rámci kongresu Mezinárodního svazu architektů (UIA) v Paříži, což architektce umožnilo francouzskou metropoli navštívit. Na následujícím kongresu, který proběhl v roce 1967 v Praze, získala Eva Jiřičná nabídku šestiměsíční stáže v architektonickém oddělení GLC (Greater London Council). Do Londýna vycestovala Eva Jiřičná v létě 1968, okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy 21. srpna 1968 jí však znemožnila vrátit se zpět, a tak se na trvalo usadila v Londýně. V roce 1972 zde získala autorizaci Royal Institute of British Architects (RIBA, Královský institut britských architektů) a v roce 1976 se stala občankou Velké Británie.

Na počátku své londýnské kariéry byla Eva Jiřičná deset let zaměstnána v ateliéru Louise de Soissons a podílela se zde na rozsáhlém projektu přístavu v Brightonu (1969–1980), díky němuž získala cenné poznatky o projektovém inženýrství a materiálech používaných při realizaci průmyslových staveb. Po opuštění ateliéru se stalo důležitým mezníkem v architektčině kariéře setkání s Josephem Ettedguiem, kadeřníkem a pozdějším podnikatelem v oblasti módy, pro něhož v průběhu osmdesátých let navrhla interiéry několika butiků, interiér restaurace Le Caprice (1981), interiéry jeho bytů nebo kavárnu Joes Cafe. Zakázky pro Josepha Ettedguie přivedly Evu Jiřičnou také k tvorbě interiéru londýnského butiku japonského návrháře Kenzóa Takad(1982). Úspěch těchto realizací znamenal příval nových interiérových zakázek, nejen v londýnském centru. Klienty Evy Jiřičné se staly módní značky, kluby a restaurace i soukromé osoby. Architekt Richard Rogers přizval Evu Jiřičnou k projektu a realizaci sídla pojišťovny Lloyds v Londýně, kde architektka vedla jeden z týmů navrhující interiér budovy včetně restaurace Captains Room (s motivem plachet a pro budovu typickými kruhovými svítidly, 1980–1985). Společně s Janem Kaplickým a jeho ateliérem Future Systems Jiřičná navrhla oddělení Way In v obchodním domě Harrods v Londýně (1984–1986), který autorům přinesl mnohá uznání a ocenění. Zásadním krokem k osamostatnění architektky bylo založení vlastní architektonické kanceláře, která od roku 1986 nesla název Eva Jiricna Architects (EJA).

Později získala Eva Jiřičná další významné klienty – manžele Joanu a Davida Helpernovy, majitele americké obuvnické firmy Joan & David, pro něž architektka navrhla od poloviny osmdesátých let až do závěru poslední dekády 20. století interiéry více než padesáti obchodů v USA, v Evropě nebo v Austrálii. Pro interiéry byl charakteristický střízlivý, minimalistický design využívající zejména vlastnosti skla a leštěné nerezové oceli. Aby Eva Jiřičná dosáhla vzdušnosti a prosvětlení prostoru, používala příčky a police ze skla, vestavěné osvětlení a další vložené prvky, které nebránily průhledům, čímž nechala vyniknout nejen prostor, ale i vystavené zboží.

Jedním ze signifikantních témat architektury Evy Jiřičné – nejen obchodních, ale také administrativních či bytových interiérů – jsou konstrukčně inovativní schodiště, založená na dialogu skla a oceli. Často navržená ve formě spirály levitující v prostoru, fakticky i vizuálně odhmotněná do nejvyšší možné míry, se schodiště stávají nejen organizujícím článkem místa, ale také „dramatickým ohniskem celého interiéru“. (Kratochvíl, 2005, s. 23) Jedno z ikonických schodišť, které vzniklo pro pařížskou pobočku butiku Joan & David (1995–1998), bylo z interiéru vyňato a znovu sestaveno v roce 2019 na retrospektivní výstavě Evy Jiřičné v Centru současného umění DOX v Praze.

Přestože je architektka Eva Jiřičná známá především svými interiéry, proti zařazení do ranku interiérových architektů*architektek se vymezuje. Architekti a architektky, slovy Jiřičné, musí řešit zejména prostor a zvládnout všechny prostorové vztahy: „Co je to interiér? Podívejte se třeba na ulici; není to vlastně interiér města? Každý prostor má relaci k vnějšímu prostoru a ten vnější zase k urbanismu,      dodává architektka (rozhovor E. Jiřičné s Jiřím Horským, 1997). Prosazení se realizacemi většího měřítka se Evě Jiřičné podařilo v devadesátých letech. Navrhla dostavbu proskleného křídla k londýnské vile, jejímž původním autorem byl Ove Arup (1992–1995), je autorkou přístavby univerzitní knihovny v Leicesteru (1997) nebo autobusového terminálu u stanice metra Canada Water v Londýně (1998), který je kryt dynamicky tvarovaným zastřešením s vybíhajícím nosníkem.

Po revoluci v roce 1989 se Eva Jiřičná začala díky pracovním příležitostem opakovaně vracet i do své vlasti. Její první realizací v Praze jsou interiéry sídla firmy Andersen Consulting ve třech podlažích novostavby Tančícího domu (1996–1997) od architektů Vlado Miluniće a Franka Gehryho kombinující otevřená společná pracoviště s uzavřenými zasedacími místnostmi a individuálními kancelářemi. Nová oranžérie v Královské zahradě Pražského hradu (1998, s Petrem Vágnerem) přinesla svou high-tech konstrukcí ve formě diagonální sítě z trubek z nerezové oceli do centra metropole další vrstvu soudobého architektonického jazyka. Působení v České republice podpořila Eva Jiřičná v roce 1999 otevřením pražské architektonické kanceláře AI-DESIGN, kterou založila se svým spolupracovníkem Petrem Vágnerem. Pod hlavičkou společného ateliéru vznikla novostavba hotelu Josef v centru Prahy (2002), kde architektka potvrdila svůj charakteristický rukopis nejen v interiéru (spirálovité schodiště, skleněné příčky vestavěných koupelen), ale také minimalisticky řešenou fasádou domu s plně proskleným parterem. V roce 2004 navrhla rekonstrukci gotického kostela sv. Anny a jeho adaptaci pro potřeby kulturního centra Pražská křižovatka Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97 (spolupráce s umělkyní Adrienou Šimotovou). Svými realizacemi z posledních let zasáhla Eva Jiřičná i do rodného Zlína. Zde navrhla Univerzitní centrum s knihovnou (2009) a Kongresové centrum s multifunkčním sálem (2011), obojí s Petrem Vágnerem. Oba objekty jsou založeny na eliptickém půdorysu, který je v kontrastu s ortogonálním baťovským urbanismem města. V roce 2017 dokončila vzdělávací komplex Fakulty humanitních studií Univerzity Tomáše Bati, posléze pro tutéž univerzitu navrhla rekonstrukci auly na Fakultě managementu a ekonomie (2022, s Petrem Vágnerem). V posledních letech se Eva Jiřičná se svým pražským ateliérem AI-DESIGN zabývá rezidenčními projekty. Protichůdné reakce vyvolal její návrh tří rezidenčních věží (2019) pro developerskou společnost Central Group určených na místo bývalé ústřední telekomunikační budovy v Praze na Žižkově.

Mimo praxi projektující architektky se Eva Jiřičná zabývala také pedagogickou činností. Působila na fakultách architektury ve Velké Británii (University of South London, Scheffield, Leicester, Oxford, Bath) nebo jako hostující profesorka architektury na Harvardu v USA. Mezi lety 19972006 vedla ateliér architektury na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde byla v roce 2002 jmenována profesorkou. V roce 2013 získala čestný doktorát na Royal College of Art v Londýně a až do roku 2016 zde působila jako hostující profesorka. V roce 2019 byl Evě Jiřičné udělen čestný doktorát za její celoživotní architektonickou tvorbu a mnohaletou pedagogickou činnost také na pražské ČVUT.

Jiřičná se mj. účastnila řady mezinárodních porot, přednášela na mezinárodních sympoziích, je čestnou členkou mnoha institucí v čele s Royal Academy of Arts v Londýně. Za svou tvorbu byla oceněna množstvím cen a vyznamenání včetně Royal Designer of Industry (1991), Řádem britského impéria za služby v oblasti interiérového designu (Commander of the British Empire, 1993), Cenou Ministerstva kultury ČR za přínos v oblasti architektury (2009), Jane Drew Prize za významný příspěvek k postavení žen v architektuře (2013) nebo poctou České komory architektů za celoživotní dílo (2021).

Zdroje:

Petr Volf, Fenomén. Schody Evy Jiřičné jako umělecký objekt, Prostor – architektura, interiér, design, Praha 2019.

Karel Hvížďala, Prostory a dialogy Evy Jiřičné, Prostor – architektura, interiér, design, Praha 2011.

IN/EX TERIOR. The Works of Eva Jiricna / Práce Evy Jiřičné, Prostor – architektura, interiér, design pro TECHO, Praha 2005.

Milena Lamarová, Český design 1980–1999, Praha 1999, s. 56–61.

Penny Sparkeová, Století designu – průkopníci designu 20. století, Slovart, Praha 1999

Ze vzpomínek žáků Jaroslava Fragnera. Eva Jiřičná, Architekt, 1998, č. 25–26, s. 84.

Eva Jiřičná, Z výstavy, Architekt, 1998, č. 24, s. 39–43.

Petr Kratochvíl, Eva Jiřičná na Pražském hradě a jinde, Fórum architektury a stavitelství, 1998, č. 8–9, s. 6–13.

Petr Kratochvíl – Petr Cook – Ladislav Kesner, Eva Jiřičná Architekti / Eva Jiricna Architects, Císařská konírna Pražského hradu, kat. výstavy, Praha 1998.

Eva Jiřičná, Interiéry Andersen Consulting v Tančícím domě, Architekt, 1997, č. 1–2, s. 45–49.

Jiří Horský, Hovoříme s Evou Jiřičnou: Škola. Tři věci, které se netýkají architektury, Architekt, 1997, č. 1–2, s. 54.

Martin Pawley, Eva Jiricna: Design in Exile, New York 1990.

https://ct24.ceskatelevize.cz/kultura/3331146-unesco-kritizuje-rozvlnene-veze-na-prazskem-zizkove-jiricna-musi-navrh-zmenit, vyhledáno 13. 1. 2023.

Soupis díla

Výběr z architektonické činnosti

1969–1978 – přístav Brighton Marina, Brighton, Velká Británie, s Louis de Soissons Partnership

1978–1980 – soutěžní návrh na Westminster Pier, Londýn, Velká Británie, s Davidem Hodgesem

1978 – ideový soutěžní návrh na Battersea Park, Londýn, Velká Británie

1980 – soutěžní návrh na Sainsbury's Car Park, Velká Británie

1981 – interiér restaurace Le Caprice, Londýn, Velká Británie

1981 – interiér butiku Tricot, Joseph Ltd., Londýn, Velká Británie

1982 – interiér obchodu Kenzo, Sloane Street, Londýn, Velká Británie

1982 – interiér bytu č. 1 pro Josepha, Londýn, Velká Británie

1983 – interiér bytu Evy Jiřičné, Londýn, Velká Británie

1984 – interiér butiku Pour La Maison, Joseph Ltd., Londýn, Velká Británie

1984 – interiér bytu č. 2 pro Josepha, Londýn, Velká Británie

1985 – interiér restaurace Captain's Room, Ústředí pojišťovny Lloyd's, s Richard Rogers Partnership, Jiricna Kerr Associates

1984–1986 – oddělení Way-In, obchodní dům Harrods, Londýn, Velká Británie, Jiricna Kerr Associates, s Janem Kaplickým (Future Systems)

1986 – interiér butiku Pour La Ville, Joseph Ltd., Londýn, Velká Británie

1987 – interiér nočního klubu Legends Nightclub Old Burlington Street, Londýn, Velká Británie, Jiricna Kerr Associates

1987 – putovní výstava POP, British Council, Velká Británie, Jiricna Kerr Associates

1987 – soutěžní návrh na rozšíření galerie RIBA (Royal Institute of British Architects), Londýn, Velká Británie

1987 – soutěžní návrh na stanici metra Hillingdon, Londýn, Velká Británie

1988 – interiér obchodu s obuví Joan & David, San Francisco, USA

1988 – interiér obchodu s obuví Joan & David, Los Angeles, USA

1988 – interiér obchodu s obuví Joan & David, Paříž, Francie

1988 – interiér butiku Alex, Florencie, Itálie

1988 – administrativní centrum firmy Vitra, Weil am Rhein, Německo

1988 – vchod a recepce firmy Vitra, Weil am Rhein, Německo

1988 – interiér obchodu s oděvy Joseph, Fulham Road, Londýn, Velká Británie

1989 – interiér obchodu s oděvy Joseph, Sloane Street, Londýn, Velká Británie

1989 – Crusader House, Londýn, Velká Británie, s Michaelem Hopkinsem & Partners

1990 – návrh pro konverzi kostela St Mark's, Londýn, Velká Británie

1990 – byt v Knightsbridge, Londýn, Velká Británie

1991 – interiér obchodu s obuví Joan & David, Palm Beach, Florida, USA

1991 – recepce Design Council, Londýn, Velká Británie

1992 – interiér obchodu s obuví Joan & David, New York, USA

1992 – interiér nočního klubu Browns, Londýn, Velká Británie

1992 – návrh na zastřešení vstupu stanice metra, Londýn, Velká Británie

1992 – interiér salonu krásy, New York, USA

1993 – Muzeum Sira Johna Soana, Londýn, Velká Británie

1995 – interiér obchodu s oděvy Hugo Boss, Tokyo, Japonsko

1992–1995 – přístavba domu Ove Arupa, Fitzroy Park, Londýn, Velká Británie

1995 – interiér obchodu s obuví Joan & David, New Bond Street, Londýn, Velká Británie

1995 – návrh na kotelnu Victoria and Albert Museum, Londýn, Velká Británie

1995 – soukromá rezidence, Londýn, Velká Británie

1995 – výstava Afrika – umění kontinentu, Londýn, Velká Británie

1995 – obchod BC, Kodaň, Dánsko

1995 – lávka pro pěší, Lockmeadow, Velká Británie

1997 – interiér obchodu s obuví Joan & David, Londýn, Velká Británie

1997 – rozšíření knihovny na Univerzitě De Montfort, Leicester, Velká Británie

1996–1997 – interiér kanceláře Andersen Consulting, Tančící dům, Praha

1997–1998 – lávka pro pěší, Docklands, Londýn, Velká Británie, s Robert Benaim & Associates

1998 – oranžérie, Pražský hrad, Praha, s Petrem Vágnerem

1998 – autobusové nádraží Canada Water, Londýn, Velká Británie

1998 – soukromá rezidence, Praha

1997–1998 – interiér hlavní haly pro klienty, Komerční banka, Praha

1998–1999 – výstava Faith zone, Millennium Dome, Londýn, Velká Británie

2000 – soutěžní návrh na lávku, ostrov Štvanice, Praha

2001 – interiér obchodu Royal Academy of Arts, Londýn, Velká Británie

2002 – Hotel Josef, Praha, s Petrem Vágnerem

2002 – výstava Georg Mendel, Mendel Centre, Brno

2003 – kanceláře British Council, Praha, s Petrem Vágnerem

2003 – interiér vstupu a recepce, Victoria & Albert Museum, Londýn, Velká Británie

2004 – rekonstrukce kostela sv. Anny, Praha, s Petrem Vágnerem

2005 – hotel Maximilian, Praha, s Petrem Vágnerem

2008 – Univerzitní centrum, Univerzita Tomáše Bati, Zlín, s Petrem Vágnerem

2009 – rekonstrukce a adaptace bytového domu Sněžka, Mariánské Lázně, s Petrem Vágnerem

2010 – výstava Jan Kaplický – vlastní cestou, Centrum současného umění DOX, Praha

2011 – Kongresové centrum, Zlín, s Petrem Vágnerem

2011 – Café B. Braun, Praha, s Petrem Vágnerem

2011 – vila, Praha

2011 – projekt Fakultní nemocnice, Hematologicko-onkologické oddělení, Plzeň

2015 – projekt polyfunkčního domu, Novomlýnská brána, Praha

2015–2017 – Vzdělávací komplex Fakulty humanitních studií Univerzity Tomáše Bati, Zlín, s Petrem Vágnerem

2017 – projekt Nové scény Národního domu, Frýdek-Místek

2019 – návrh rezidenčních výškových staveb „Centrum nového Žižkova“, Praha-Žižkov

2022 – rekonstrukce auly Academia, Fakulta managementu a ekonomiky Univerzity Tomáše Bati, Zlín

Autorské texty

Eva Jiřičná – Pavla Nasadilová – Deyan Sudjic, Jan Kaplický – vlastní cestou [Jan Kaplický – his own way], Centrum současného umění DOX, kat. výstavy, Praha 2010

Eva Jiřičná, Staircases, London: L. King, 2001

Eva Jiřičná, Kancelářský nábytek: rozbor problematiky kancelářského nábytku. Praha: Ústav bytové a oděvní kultury, 1967

Výstavy

15. 10. – 29. 11. 1998 Eva Jiřičná Architekti / Eva Jiricna Architects, Císařská konírna Pražského hradu, Praha

22. 10. – 20. 12. 2014 Eva Jiřičná: Kudy kam, Alternativa, Zlín

22. 3. – 12. 8. 2019 JIŘIČNÁ, Centrum současného umění DOX, Praha

Asociace

1973 členka Královského institutu britských architektů / Royal Institute of British Architects (RIBA)

1990 čestná členka Královské akademie umění / Honorary Fellow Royal College of Art

1995 získala autorizaci České komory architektů

1996 čestná členka Královské společnosti architektů Skotska / Honorary Fellow Royal Incorporation of Architects in Scotland

1996 členka Královské společnosti umění

1997 členka Královské akademie umění

2003–2005 Prezidentkou Architectural Association v Londýně

2006 zvolena čestnou členkou American Institute of Architects

Vzdělání

1962, České vysoké učení technické v Praze, Ing. arch.

1967, Akademie výtvarných umění v Praze, Akad. arch.

2002, Vysoká škola uměleckoprůmyslová, prof.

2013, Royal College of Art, dr. h. c.

2019, České vysoké učení technické v Praze, dr. h. c.

Zaměstnání

1969–1978, Ateliér Louis de Soissons Partnership (projektantka)

1978–1981, London South Bank University (pedagožka)

1980–1984, David Hodges studio (architektka)

1984–1986, Jiřičná Kerr Associates (spoluzakladatelka ateliéru)

1986–1987, School of Architecture, Harvard, USA (pedagožka)

1986–2017, Eva Jiricna Architects (EJA) (zakladatelka)

1993–2006, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (vedoucí ateliéru)

1999–, studio AI-DESIGN (spoluzakladatelka)

2013–2016, Royal College of Art (pedagožka)

Vazby osobní
Josef Jiřičný – otec
Eva Jiřičná – matka
Vazby profesní
Josef Fragner (1963–1967) – pedagog/pedagožka
Louis de Soissons (1969–1978) – zaměstnavatel
Richard Rogers (1980–1985) – spolupracovník/spolupracovnice
Jan Kaplický (1984–1986) – spolupracovník/spolupracovnice
Kathy Kerr (1982–1985) – spolupracovník/spolupracovnice
Petr Vágner (1999–0) – spolupracovník/spolupracovnice
Ocenění
1991, ocenění Královská designérka pro průmysl / Royal Designer of Industry
1993, Řád britského impéria / Commander of the British Empire
1998, uvedení do Americké síně slávy interiérového designu / US Hall of Fame for Interior Design
2009, Cena Ministerstva kultury České republiky za přínos v oblasti architektury
2013, ocenění Jane Drew Prize za “významný příspěvek k postavení žen v architektuře”
2018, cena Jože Plečnika za celoživotní přínos architektuře a stavitelství
2018, ocenění za celoživotní dílo London Design Festival – Lifetime Achievement Medal
2019, cena města Zlína za rok 2018 za celoživotní dílo v oboru architektura a za šíření dobrého jména svého rodného města
2021, Pocta České komory architektů za celoživotní dílo
Internetové odkazy

Architektonické studio AI – DESIGN